در بهشت: کارگاه هنر محیطی در جزیره شیخ اندر آبی بندر لافت 15 دیماه 1385

استفاده از متن و عکسهای نادعلیان در سایت های دیگر ممنوع است.

پنجمین روز کارگاه، 15 دی 1385 که آخرین روز ماندن من در هرمزگان بود به پیشنهاد اعضای انجمن هنرهای تجسمی به جزیره کوچک شیخ اندر آبی رفتیم. هنرمندان محیط آنجا را تمیز کردند و مجموعه از کارها با سوراغ بر روی نان و نقاشی با خاک سرخ بر چهره، دست و پا انجام دادم.

کارهای ماسه چاپ و طراحی با خاک سرخ احمد نادعلیان در کارگاه هنر محیطی بندرعباس و هرمز- 13 و 15 دیماه 1385

جزیره  شیخ اندر آبی خیلی کوچک اما دوست‌ داشتنی بود. پهنای آن حدود سی و پنج متر و طول آن حدود چهارصد متر بود. در زمان دانشجویی به دفعات به جزیره قشم رفته بودم، اما از این جزیره بازدید نداشتم.

جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

بهشتی بود که آلوده شده بود. به هنرمندان جوان پیشنهاد دادم که زباله‌های موجود در جزیره را جمع آوری کنند.

جمع آوری زباله‌های موجود در جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385
زباله‌های موجود در جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

باور آن سخت بود که در جزیره کوچک که خیلی هم کم گردشگر به آنجا می‌رود این همه زباله وجود داشته باشد. از اولین کارگاه‌های محیطی تا آنجا که من مدیریت می‌کردم به موازات اثر هنری به تمیز کردن محیط اهمیت می‌دادم. اما متأسفانه بعدها هنرمندانی که در کارگاه‌هایم شرکت کرده بودند، زمانی که مستقل کار می‌کردند، کارهنری آنان کلی زباله در طبیعت باقی می‌گذاشت. البته این عملی که در آن زمان پیشنهاد دادم بیشتر نمادین بود که زباله‌ها را ببینیم. چون در عمل ما نتوانستیم زباله‌ها را از جزیره خارج کنیم. لااقل به آن فکر کردیم و به‌واسطه رسانه دیگران نیز فکر خواهند کرد.

نظرگاه کوچک در جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385
نظرگاه تخریب شده در جزیره کوچک شیخ اندر آبی زمستان 1395

این نشانه‌ها بوده است. سعی من این نیست که باورهای گذشته جاری باشد اما معتقدم که به عنوان نشانه‌ها و عواملی که معرف چگونگی اعتقادات در گذشته بوده است باید حفظ شوند. برای مثال در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم که اجازه داده شود معبد هندو در جنوب ساخته شود. اما زمانی که وجود دارد می‌تواند معرف گذشته باشد و ارزش گردشگری دارد. امیدوارم این بنای کوچک روزی دوباره سازی و مرمت شود. چون نام این جزیره کوچک با ابن بنای کوچک مرتبط است. در یادداشت‌های بعدی راجع به رشد بنیادگرایی بیشتر خواهم نوشت.

ماهی گاریز برشته در جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385- عکس از انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان

ظهر در آنجا با ماهی گاریز پذیرایی شدیم. روز خوبی بود.

در جزیره شیخ اندر آبی نقاشی با خاک سرخ بر روی صورت، دست و پا را ادامه دادم. به دلیل محیط جزیره به موضوع زوج نخستین و داستان خوردن گندم و میوه فکر می‌کردم.  این نقش‌ها بی تأثیر از اسطوره آفرینش در ادیان متفاوت و داستان رانده شدن انسان از بهشت نبود.

نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی صورت، دست – در جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385
طرح زوج نخستین بر روی نان با سوراغ، نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی صورت،- جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

روی نان با سوراغ زوج نخستین را طراحی کردم. سوراغ خود یک چاشنی غذایی است که در ترکیب آن خاک سرخ هرمز وجود دارد و معمولاً بر روی نان چکانیده می‌شود

طرح زوج نخستین بر روی نان با سوراغ، نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی دست و پاها – جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

سیب نداشتیم، لیمو هم می تواند میوه بهشتی باشد.

نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی پاها و لیمو – جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385
نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی دست ها – جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385
طرح زوج نخستین بر روی نان با سوراغ، نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی صورت – جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

از هنرمندان شرکت کننده درخواست کردم که به صورت نمادین نانی که گندم بود و با خاک نقش زوج نخستین را داشت بخورند. در سایتم نوشته بودیم که ما تنها هنرمندان زمینی هستیم که زمین هم بستر هنر ماست و هم غذای ما.  ما این نان را و خاک را خوردیم و نمک گیر شدیم.

خوردن نان گندم با طرح زوج نخستین بر روی نان با سوراغ، که در ترکیب آن خاک سرخ جزیره هرمز وجود دارد – جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385
چیدمان مکان ویژهجزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

تعدادی از هنرمندان کار مستقل انجام  دادند. یک چیدمان حریم درخت بهشتی را پاسداری می کرد.

آشیانه‌ای که به دریا سپرده شد – جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

در پایان آشیانه‌ای که توسط تعدادی از هنرمندان جوان ساخته شده بود به دریا سپرده شد.

جزیره کوچک شیخ اندر آبی 15 دیماه 1385

دل کندن از این جزیره سخت بود.

غروب خلیج فارس _ هرمزگان

در آخرین روز ابراهیم پشتکوهی به محل اقامت من آمد و با من گفتگو داشت. هیجان زده شده بود به من گفت می‌توانم شما را در آغوش بگیرم؟ گفتم بله. یکی از سئوال ها این بود که باز هم می آیید هرمزگان؟ گفتم حتماً ماه آینده بر می‌گردم. گفتند همه استادها همین را می گویند ولی نمی‌آیند. گفتم نه من حتماً می‌آیم. این دوران ماه عسل بود. هر چه زمان گذشت و زیاد رفتم عاقبت زیادی شدم. اگر صبور باشید داستان آن خواندنی است و واقعی.

شب پرواز به تهران آقایان سایبانی، کارگران، بانوج و کیخاه به فرودگاه آمدند. پرواز تأخیر داشت. چند ساعت در فرودگاه ماندند گفتگو کردیم.