اولین بار چگونه جزیره هرمز بواسطه وبسایت شخصی احمد نادعلیان در عرصه بین المللی معرفی شد؟

در سال 1385 تا 1387 وبسایت شخصی احمد نادعلیان و مجله الکترونیکی او تاثیر زیادی داشت که جزیره هرمز در عرصه بین المللی معرفی شود.

در این یادداشت نحوه معرفی کردن اولین جشنواره هنر محیطی خلیج فارس را در وب سایت شخصی و مجله الکترونیکی که مدیریت آن را به عهده داشتم را معرفی می‌کنم.

پس از بازگشت به ایران و پس از دوره دکترا من طراحی وب‌سایت را یاد گرفتم.  به واسطه یکی از دوستان نقاش با آقای مجید حاجی آشنا شدم که دوست داشت برای هنرمندان سایت راه اندازی نماید. سایت با نام پرشین آرت طراحی شد. اهداف او اقتصادی بود. برای ایشان از نظر اقتصادی جذابیت نداشت. پس از مدتی آدرس سایت فروخته شد و بعد هم از ایران رفتند.  به‌واسطه همکاری با طراحی و ساختار اولیه سایت و مجله الکترونیک آشنا شدم. پس از آن آشنایی سایت مورد علاقه خودم را با عنوان میستیکال آرت راه اندازی کردم. بعد از آن آدرس سایت ریور آرت و نادعلیان را خریداری کردم و با فعالیت‌های جدید من بیشتر همخوانی داشتند. پس از مدتی آدرس دیگری خریداری شد. سایت وب آرت دات کام را برای کارهای تعاملی و مجازی راه اندازی کردمبا برنامه نویسی های مختلفی آشنا شده بودم

با داشتن سایت مجله الکترونیک برای هنر ایران را راه اندازی کردم و آن را شخصاً مدیریت می‌کردم. اخبار هنری رو شخصاً تهیه می‌کردم به دو زبان فارسی و انگلیسی مطلب می‌نوشتم.  برای چندین هزار ایمیل که در آن زمان جمع آوری کرده بودم و طبقه بندی شده بودند ارسال می‌کردم.

طراح اولیه سایت‌های انجمن نقاشان و هنر جدید که نمایشگاه‌های هنر جدید را معرفی می‌کرد را راه اندازی کردم. در نهایت مدیریت مجله الکترونیک فصلنامه طاووس به عهده من بود.

احمد نادعلیان: معرفی جزیره هرمز در خبرگزاری‌ها و مطبوعات ایران

با این شرایط در کنار آشنایی با خبرنگاران خبرگزاری‌ها، وب سایت شخصی من به دلیل دو زبانه بودن برای معرفی هنر معاصر ایران بسیار مؤثر بود.  زمانی بود که تحریم نبودیم  مستقیما میزبانی را از انگلستان انتخاب کرده بودم. امکانات خوبی داشت. در کنترل پنل استفاده مخاطبان بین المللی سایت را رصد می‌کردمدر سال‌های اول مخاطبان ایرانی در مقام  شانزدهم بازدید کننده‌های سایت من بودند و به نوعی من با توجه به اینکه چه لغات کلیدی جستجو  می‌شد این هدفمندی را داشتم که چگونه فضا را طراحی و معرفی کنم.

معرفی احمد نادعلیان در وب سایت موزه سبز امریکا ، سال 1385
معرفی احمد نادعلیان در وب سایت موزه سبز امریکا ، سال 1385

معرفی احمد نادعلیان در وب سایت موزه سبز امریکا

قبل از رفتن به جزیره هرمز به کشورهای زیادی سفر کرده بودم. در سفری که به امریکا داشتم در میان هنرمندانی که کارهای زیست محیطی رو دنبال می‌کردند و دانشمندان فعالیت‌هایم در روستای پلور در دانشگاه های آنجا معرفی شده بود.  در همان روزهایی که قرار بود به جزیره هرمز بروم کارهای هنر محیطی من در پلور و دیگر کشورها  در وب سایت موزه سبز امریکا معرفی شده بود. در آن زمان تنها هنرمند ایرانی و فردی مقیم خاورمیانه بودم که در جمع آنها معرفی شده بودم.

معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس به زبان انگلیسی در وب سایت شخصی، سال 1385

علاوه بر گزارش کارهای شخصی خودم و جشنواره‌هایی که در پلور برگزار می‌شد زمانی که به شهرهای مختلف می‌رفتم جشنواره‌ها را در سایت خودم معرفی  می‌کردم.

ایمیل به هنرمندان بندر عباس در خصوص معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در وب سایت شخصی، سال 1385

برخلاف اطلاعاتی که بعدها به دلایل خاصی افرادی از بندر عباس مطرح می‌کردند که از نحوه اطلاع‌رسانی من ناراضی بودند باید اعلام نمایم که تمامی مراحل طراحی سایت را اطلاع رسانی می‌کردم. و اسنادی در مراحل بعدی منتشر می‌نمایم که از این وضعیت راضی بودند و حداقل از مزایا و آنچه که همیشه گفته بهره‌وری درازمدت بود بدون اینکه خودشان زحمتی بکشند استفاده کردند.

معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس به زبان فارسی در وب سایت شخصی ، سال 1385

فضای سایت من همیشه دوزبانه بوده و همزمان با کارهایی که با خاک انجام می‌شد روی حوزه مسائل زیست محیطی خیلی تاکید داشتم و در سایتم نوشته شده بود “باری که بر دوش ماست. می‌خواهیم که به روستاها و شهرهای کوچک ایران افتخار کنیم و اجازه ندهیم آبمان را آلوده کند و خاکمان را ببرد.”

ارسال مجله الکترونیک برای معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس به زبان انگلیسی ، سال 1385

اگرچه من در انگلستان تحصیل کرده بودم.  اما برای مطالب سایت از دوستان و افرادی که خارج از ایران زندگی می‌کردند و بسیاری از آنها انگلیسی یا آمریکایی بودند برای ویراستاری ادبی کمک می کرفتم.

ایمیل از مدیر موزه سبز امریکا برای معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در وب سایت گرین میوزیم، سال 1385

برای مخاطب‌های بین المللی خیلی جذاب بود.  پس از ارسال مجله الکترونیک به هزاران ایمیل از طرف آقای سم باور ایمیلی دریافت کردم که می‌خواست قسمت‌هایی از از مطلب سایت را برای سایت گرین میوزیم امریکا استفاده نماید. در ایمیلی که برای همه کاربران خود ارسال کرده بود، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس را به عنوان یک رویداد خاص ژانویه سال ۲۰۰۷ معرفی کرده بود.

و پس از ارسال سؤال هایی که علاوه بر گزارش هنر محیطی پلور رویداد جنوب را به صورت گزارش و گفتگو تنظیم کرد در سایت گرین می‌وزیم به زبان انگلیسی منتشر کرد.

پاسخ ایمیل مدیر موزه سبز امریکا در خصوص معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در وب سایت گرین میوزیم، سال 1385
ارسال مجله الکترونیک دوزبانه برای معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس ، سال 1385

گاهی اوقات فضای تصویری که در ایمیل‌ها خوب باز نمی‌شد و جداگانه ایمیل‌هایی ارسال می‌کردم و بخش فارسی را با متن خالی و انتخاب فونت‌های خاصی دوباره برای مخاطبان ایرانی ارسال می‌کردم.

پاسخ ایمیل هنرمند ایرانی مقیم امریکا پس از دریافت اخبار مجله الکترونیک در خصوص جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

به واسطه تجربه‌ام از سال 1396 تا 2007 در فضای اینترنت اطلاع رسانی من برای هرمز در زمان خود خیلی حرفه‌ای بود. ایرانی‌تبارهای مقیم امریکا و اروپا خیلی هیجان زده بودند که چنین رویدادهای در ایران برگذار می‌شود. ایمیل‌های زیادی از امریکا آلمان و فرانسه دریافت می‌کردم.

پاسخ ایمیل مجله، ایرانی مقیم آلمان پس از دریافت اخبار مجله الکترونیک در خصوص جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

در آن زمان همیشه به افرادی که در بندرعباس بودند و میزبانان اولیه من بودن اعلام رسانی می‌کردم که این کارهای خبری انجام می‌شود و این اخبار را هزاران نفر دریافت کرده‌اند.

ارسال مطلب هنرمند امریکایی ابیگل داون، در خصوص جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

خیلی از دوستای امریکایی من که بیشترین سهم مخاطبان آن موقع بخش انگلیسی سایت رو داشتند و نوعی همسویی در ابعاد زیست محیطی بود پیام‌هایی را ارسال می‌کردند که از این رویداد خیلی هیجان زده بودند و گاهی وقت خودشان مطالبی را می‌نوشتند و یا من از آنها درخواست می کردم که مطلبی بنویسند. مطالب را در سایتم منتشر می‌کردم.  خانم ابیگل از دوستان من بودند در امریکا ایشان را ملاقات کردم. در وبلاگ خود مطلب نوشته بودند و بعدها مطلب ایشان و ترجمه آن را در سایت منتشر کردم و به صورت مجله الکترونیک دوباره مطلب جدیدی ارسال می‌شد.

ایمیل هنرمند آلمانی در خصوص جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385
ارسال مطلب هنرمند امریکایی ابیگل داون، در خصوص جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

A Comment by my American- Italian artist Abigail Doan

Ahmad Nadalian’s recent work created with his students and colleagues at the Environmental Art Festival in the Persian Gulf might actually save the world. I believe that every one who experiences these pieces and their environmental optimism, might believe once and for all, that there are indeed solutions to the environmental ills and conflicts that we face in the world. The energy in the painted hands and faces of his students puts a whole new look on how one might view the future of The Persian Gulf and our relationship to it. Students are students everywhere – and art is a medium that crosses all borders and boundaries.

Environmental art can be about preserving traditions as much as it also encompasses concerns about the future of conservation and ecological injustices.

Ahmad Nadalian’s carved cylinder seals awaken one to the rich lineage of Persian art making. We are reanimated with the images created by the hand-carved cylinder seals as they are rolled out in the sands, along the oceans and coastlines that we all share. One wants to follow the path of these ancient animations and fish symbols to see where they might lead us. Collaboration with indigenous local materials such as these is empowering in ways that redefine “super (creative) power” and our notions of a global paradise.

Abigail Doan

احمد نادعلیان : نگاهبان  سنت ها

ابیگل داوون

کار مشترک اخیر احمد نادعلیان با دانشجویان و دوستانش در جشنواره هنر محیطی خلیج فارس ممکن است که دنیا را نجات دهد. من معتقدم هر کس که چین آثار  و محیط امید بخش آن را تجربه کرده ممکن است که باور داشته باشد که آنها راه حل هایی هستند برای همه بیماریهای محیطی و کشمکش هایی که در این دنیا با آن مواجه هستیم . نیرویی که در دستها و چهره های نقاشی شده دانشجویانش تماما نگاه جدیدی ست  که کسی ممکن است آینده خلیج فارس و رابطه ای که ما با آن داریم را نشان میدهد. دانشجویان همان دانشجویانی هستند که همه جا دیده میشوند و هنر واسطه ای است که از تمامی مرزها و حریم ها عبور میکند.

هنر محیطی میتواند به همان اندازه نگاهبان سنت ها باشد همچنین واجد مسائلی از جمله آینده حفاظت کردن و بی عدالتی های زیست محیط است.

مهرهای استوانه ای حجاری شده احمد نادعلیان  یکی از بنیان های غنی هنر آفرینی ایرانی را احیاء می نماید. ما زمانیکه تصاویر خلق شده بر روی مهر های استوانه ای بر روی ماسه های سواحل دریا و  اقیانوس ها غلتانیده می شوند دوباره سرزنده می شویم و این چیزی است که ما سهیم می شویم. ممکن است ما  مسیر این این جان بحشی باستانی و ماهی های نمادین را که ببینیم دنبال نمائیم و ببینیم که ما را به کجا رهنمون می نمایند. تعامل با چنین مواد طبیعی بومی  به گونه ای دوباره   “قدرت (خلاقانه) بسیار عالی”  را تعریف می کند و ادراک ما از بهشتی جهانی را قدرت می بخشد.

ابیگل داوون

ارسال مطلب هنرمند امریکایی ابیگل داون، در خصوص جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385
ایمیل خانم درزی هنرمند مقیم ایران در باره مطلب هنرمند امریکایی ابیگل داون، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385
ایمیل خانم رخشاد نورده مقیم ایرانی مقیم فرانسه در باره مطلب هنرمند امریکایی ابیگل داون، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

در جستجوهای اخیر متوجه شدم که در آن زمان خانم رخشاد نورده در آن زمان ایمیل‌های من را دریافت می‌کرده اند. بعدها به جزیره هرمز آمده بودند و با توجه به اطلاعات اشتباهی که دریافت کرده بودند مطلب نسنجیده‌ای نوشته بودند.  مطلب ایشان اگر امروزه دوباره منتشر شود در خود بندرعباس باور پذیر نیست. تحلیل‌ها تاریخی ثابت خواهد کرد که شناخت عمیقی نداشتند. بعدها به آن اشاره خواهم کرد.

ایمیل به هنرمندان بندر عباس در خصوص معرفی جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در وب سایت شخصی، سال 1385
ایمیل هنرمند امریکایی ابیگل داون، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385
معرفی کار احمد نادعلیان در سایت روسی، سال 1385

این رویداد به واسطه معرفی در سایت من و بازخورد بین‌المللی که داشت و جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در سایت موزه سبز معرفی شد. آنها به زبان انگلیسی با من گفتگو داشتند که بازخورد و بازتاب خیلی خوبی داشت در یک یادداشت جداگانه مصاحبه را معرفی می‌نمایم.

وضعیت تعداد بازدیدکنندگان سایت احمد نادعلیان در سال 2012

تا حدود هفت سال قبل نوع خدماتی که سرورهای بیرون از ایران می‌گرفتم قابلیت‌های خوبی داشت. در خود سایت تعداد بازدیدکنندگان و لغات کلیدی را رصد می‌کردم.  اما در سالهای اخیر با توجه به خدمات ارزان‌تری که در ایران وجود دارد دارای محدودیت‌هایی است و باید از موتورهای جستجو کمک گرفت.  علم ارتباطات امروز تغییر کرده است. اما در آن زمان دانش و آگاهی نسبت به این و مسائل به معرفی جزیره هرمز کمک بزرگی کرد.

وضعیت موقعیت بازدیدکنندگان سایت احمد نادعلیان در سال 2012
وضعیت جستجوی لغات کلیدی بازدیدکنندگان سایت احمد نادعلیان در سال 2012
ایمیل هنرمند انگلیسی فرگاس میکل جان روز قبل از حرکت به بندرعباس برای شرکت در جشنواره خلیج فارس، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385
ایمیل به هنرمند انگلیسی فرگاس میکل جان روز قبل از حرکت به بندرعباس برای شرکت در جشنواره خلیج فارس، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

اخیراً زمانیکه ایمیل‌هایم را برای این نوشتار بررسی می‌کردم دیدم که به یکی از دوستانم نوشته‌ام اگر رویدادی نباشد دوهفته بعد شخصا به جنوب خواهم رفت. به نظر می رسد در هر صورت من انگیزه قوی داشتم که دوباره به جنوب کشور سفر کنم

ایمیل به هنرمند انگلیسی فرگاس میکل جان روز قبل از حرکت به بندرعباس برای شرکت در جشنواره خلیج فارس، جشنواره هنر محیطی خلیج فارس، سال 1385

استفاده از متن و عکسهای نادعلیان در سایت های دیگر ممنوع است.

ادامه دارد

بازدیدها: 0

یک نطر در “اولین بار چگونه جزیره هرمز بواسطه وبسایت شخصی احمد نادعلیان در عرصه بین المللی معرفی شد؟

  1. اشتراک ها: گزارش و مصاحبه در مورد جشنواره هنر محیطی خلیج فارس در سایت موزه سبز امریکا - Dr. Nadalian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *