احمد نادعلیان: ضرورت نگارش دقیق خاطرات و تجربه ها در جزیره هرمز

در ماه گذشته چهار بار دعوت شدم تا در شبکه‌های مجازی از تجربیاتم در جزیره هرمز صحبت کنم.  برنامه‌ها شامل، ارائه سخنرانی در دومین پیش‌همایش سیموست ۲۰۲۱ تهران،به زبان انگلیسی، وبیناری در مشهد، گروه هنر و توسعه وابسته به اندیشگاه طرح هزاره سوم و به تازگی هم، شرکت در یک برنامه کلاب‌هاوس بودند.  برای دو مورد شخصاً حضور داشتم و در یک مورد هم خانم ساره ملکی و آقای محمود هرمزی را معرفی کردم که آن‌ها تحقیقات و اطلاعات خودشان را منعکس کردند.

برنامه کلاب‌هاوس با میهمانان جدیدی ادامه خواهد داشت. 

برای همایش سیموست ۲۰۲۱ تهران،‌‌ ‌ساره ملکی، دانشجوی دوره دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد تهران، با موضوع «چالش‌های موزه دکتر نادعلیان برای ترویج توسعه پایدار در جزیره هرمز» .  برای برنامه وبینار مشهد با عنوان «تجربه جان‌بخشی به محیط‌های متروکه» شخصاً سخنرانی داشتم. همچنین آقای محمود هرمزی با عنوان «نگاهی به تجربه‌های مدیریت موزه‌ی دکتر نادعلیان» از تجربیاتشان گفتند.  در کارگروه هنر و توسعه، استدلال برگزارکنندگان این است که هرمز رشد سریعی در حوزه گردشگری داشته است. فرصت‌ها و تهدیدهایی که پیش‌آمده است می‌تواند به‌عنوان الگو موردتوجه قرار گیرد.

شاید این نکته مورد توجه علاقمندان باشد که در پنج سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای در خصوص جزیره هرمز انجام‌ شده که بیشتر در حوزه هنر و گردشگری بوده است. پژوهش‌ها بدین شرح است:  خانم الهام درویشی برای مقطع کارشناسی ارشد خود در خصوص سرمایه نمادین شدن خاک جزیره هرمز تحقیقی انجام داده‌اند.  خانم چگینی برای مقطع کارشناسی ارشد خود در خصوص نقاشی‌های دیواری جزیره هرمز تحقیق انجام دادند.  خانم ساره ملکی با موضوع تحقیق ایشان هنر و توسعه برای رساله دکتری مراحل پایانی کار خود را انجام می‌دهند.  در تحقیقات یادشده به‌عنوان استاد راهنمای دوم یا اول نقش داشتم.

در یک جستجو در منابع علمی با چند پژوهش در حوزه گردشگری نیز به چشم می‌خورد. از منابع و روش کار آن‌ها اطلاع ندارم.

اما تحقیقات گسترده‌ای در حوزه شهرسازی، گردشگری، هنر تجسمی، صنایع‌دستی در حال انجام است.  روایت‌ها در مورد تحولات جزیره هرمز و مطالبی که بیان می‌شود بسیار متناقض هستند.

با توجه به گفتگوهای بسیار وقت‌گیر برای تصحیح اطلاعات تصمیم گرفتم در تداوم نوشتن داستان زندگی روایت و خاطرات شخصی خودم را از چگونگی شکل‌گیری گردشگری در هرمز و تحول اجتماعی جزیره، همراه با مستندات آن منتشر کنم. این اقدام، در کوتاه‌مدت برای گردشگران و در بلندمدت برای مردم جزیره سود خواهد داشت چراکه مردمی که تاریخ ندارند آینده نخواهند داشت.

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *