آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386

در پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران که در اولین روزهای بهمن ماه 1386 کارهای هنر محیطی زیادی انجام شد. اگرچه محور اصلی کارهای گروهی “مخالفت با جنگ و نظامی شدن خلیج فارس بود.” اما تعدادی کار گروهی و کارهای مستقل زیادی انجام شدند.

پرنده ها و دست ها اجرا شده با خاک سرخ جزیره هرمز، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، بهمن ماه 1386
پرنده ها و دست ها اجرا شده با خاک سرخ جزیره هرمز، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386

احمد نادعلیان: مخالفت با جنگ و نظامی شدن منطقه خلیج فارس (بهمن ماه 1386)

ماهی های نادیده گرفته شده احمد نادعلیان -اثر اجرا شده به صورت ماسه چاپ در  پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، بهمن ماه 1386

علاوه بر نقش ماهی برای پانزدهمین جشنواره هنر محیطی ایران که در بهمن ماه 1386 برگزار شد مهر استوانه‌ای لاک پشت ها را بر روی ساحل چاپ کردم.  به دلیل آلودگی، روش صید بد و گرمایش زمین لاک پشت ها جان خود را از دست می دهند.  حذف آنها موجب می شود که چرخه محیط زیست آسیب ببیند و در بلند مدت زیان آن متوجه انسان خواهد بود.  یکی از عکس های چاپ شده این ماهی را مجموعه دار فقید سرکار خانم منیژه میرعمادی پس از اجرا در جزیره هرمز خریداری کرده بود. در مجموعه ایشان شش اثر از آثار من نگهدرای می شد که پیرو وصیت ایشان به همراه آثار سایر استادان هنر ایران به موزه معاصر تهران هدیه شدند. پس از تماس کارشناسان موزه برای تعیین نوع چیدمان به من اطلاع داده شد که عکس یکی از آثار اجرا شده در جزیره هرمز به همراه یکی از آثار رودخانه پلور در موزه تهران نگهداری می شود و چهار اثر دیگر به موزه هنر معاصر کرمان هدیه خواهد شد.

ماهی های نادیده گرفته شده احمد نادعلیان -ماسه چاپ ها در جزیره هرمز بهمن 1386

احمد نادعلیان: ماسه چاپ لاک پشت ها، اثر اجرا شده به صورت در پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، بهمن ماه 1386

علاوه بر نقش ماهی برای پانزدهمین جشنواره هنر محیطی ایران که در بهمن ماه 1386 برگزار شد مهر استوانه‌ای لاک پشت ها را بر روی ساحل چاپ کردم.  به دلیل آلودگی، روش صید بد و گرمایش زمین لاک پشت ها جان خود را از دست می دهند.  حذف آنها موجب می شود که چرخه محیط زیست آسیب ببیند و در بلند مدت زیان آن متوجه انسان خواهد بود.

احمد نادعلیان: ماسه چاپ لاک پشت ها در جزیره هرمز بهمن ماه 1386

لاک پشت ها، اجرا شده با خاک سرخ جزیره هرمز، گروه پنج باز، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386
چیدمان در کلیسای قلعه پرتقالی ها، گروه پنج باز، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386
اثر عاطفه خاص و تارا گودرزی، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386

در سال های اول هنرجویان کارگاه هنر جدید بیشتر کارهای بزرگی که من پیش بینی می کردم انجام می دادند. تدریجا از سال 1386 در کارهایشان مستقل شدند. 

اثر محمود مکتبی، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران، جزیره هرمز، بهمن ماه 1386

 

اثر میترا سلطانی، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386

 

اثر حجت امانی، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386

 

اثر شهرناز زرکش، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386
اثر زهره دلداده، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386
اجرا کنندگان یک اثر در پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386
اثر فرح امینی، از آثار هنر محیطی پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز بهمن ماه 1386
نقاشی احمد نادعلیان بر روی چهره بنیامین هیوت، پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، بهمن ماه 1386
هنر اجرا در شب اثری از هنرمندان بندر عباس، پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، بهمن ماه 1386

در زمان جشنواره دوست داشتم هنرمندان میهمان با فرهنگ بومی آشنا شوند. به بهانه یک عروسی که دعوت شدبم. با موسیقی، آواز و رقض هرمزگانی ها آشنا شدند. 

اما روز بعد شنیدم صیادانی که به دریا رفته بودند با شنیدن صدا و آتش کار صید را رها و فکر می کردند که جن و پری ها در ساحل جمع شده اند و دور آتش می رقصند. 

چند باردید کننه بومی و بین المللی، پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، بهمن ماه 1386
بنیامین هیوت در کنار هنرمندادن شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره هنر محیطی در ایران جزیره هرمز، آشپزخانه محیط زیست، بهمن ماه 1386

کارهای مالی جشنواره را اعضای گروه پنج باز انجام می دادد. پس از معرفی یکی از افرادی که بعد ها بنام گروه هنر نو هرمز شناخته شده بودند، قرار بود که در مقابل تامین هزینه غذا تهیه شود. اما در روز آخر متوجه شدم که آنها کیفیت خدمات راضی نبودند. در آن زمان من سعی کردم مشکلات برطرف شود. در سال های بعد یکی از راننده ها و هنرمندان جزیره آقای حاجی به من گفتند که در سال 1386 غذای هنرمندان از طرف هنرمندان به آنها سفارش داده شده بود. گمان ما این است که برخلاف ادعای برگزاری جشنواره در این میان چه مبلغی گرفته شده است و چه مبلغی به جامعه محلی داده شده است. انجام کار اقتصادی ایراد ندارد. اما این سئوال برای همیشه باقی است که چرا تعدادی دانشجو پول غذایشان را بدهند و چرا خدمات بگیرند و نیت این باشد از ارگان دیگری بدون اطلاع هنرمندان کمک مالی بگیرند و در نهایت بگویند اثر شما ستایش شده است. شرم کجاست؟ 

ادامه دارد

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *