تاسیس موزه گالری دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز

از زمان خرید خانه در جزیره هرمز همیشه فعالیت هنرمند سرا و یا نگارخانه با سنگ اندازی و مشکلات روبرو بود. به صورت اتفاقی اطلاعیه ای دیدم که هنرمندان درجه یک و یا پیشکسوت می توانند موزه گالری تاسیس نمایند. برای من مشخص شد که نوع فعالیت مرکز پردیس با اهداف تبیین و تعریف شده برای “موزه گالری ها” سازگاری دارد. برای فرار از مشکلاتی که برایم ایجاد می کردند درخواست مجوز موزه در جزیره هرمز را به مرکز هنرهای تجسمی کل کشور ارائه کردم و پس از موافقت مجوز آن صادر شد.

چگونه و چرا فعالیت هنرمند سرای مرکز پردیس در سال 1390 هرمز محدود و تعطیل شد؟

موزه دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز

مسئولین مرکز هنرهای تجسمی در آن زمان به من گفتند که چنین موزه هائی که قانون آن در آن زمان تدوین و ابلاق شده بود شرایطی دارد. اولا فقط باید با نام شخص هنرمند صادر شود. برای من تداوم بی دردسر فعالیت آنجا مهم بوده است.  پس از تکمیل مدارک و بررسی  در روز چهارم آبان بنا به رای شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای تجسمی مجوز فعالیت “موزه دکتر احمد نادعلیان” در جزیره هرمز صادر شد.  این موزه به صورت رسمی از روز پنجم آبان فعالیت خود را آغاز کرده است.

آقای امیرنیا مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ در  سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بودند که “هنرمندان پیشکسوت و یا درجه یک هنری کشور می توانند برای تاسیس موزه گالری، درخواست خود را به دفتر تجسمی ارایه دهند. موزه گالری‌ها موزه‌های خصوصی و تخصصی هستند که در قالب یک موسسه هنری تک منظوره فعالیت می‌کنند. این موسسه‌ها را می‌توان موزه نامید چون مجموعه‌ای از آثار هنری در آن نگه داری ومحافظت می‌شود و گالری هستند از این جهت که آثار نگهداری شده در آن‌ها معمولا به نمایش درآمده و می‌توانند به فروش برسند.  هنرمندانی که فضای مناسب برای راه اندازی موزه گالری داشته باشند در اولویت قرار دارند”

این وعده داده  شده است که تابلوهایی برای این موزه‌ها به صورت یکسان در سراسر کشور طراحی و نصب می‌شود و همچنین برای حمایت از موزه گالری‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغات و معرفی آن‌ها را به عهده می‌گیرد.

در تمام سالهائی که در جزیره هرمز کار کردم مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان یا بی توجه بوده اند و یا اینکه برای صدور مجوز ها کارشکنی می شد.

در خصوص بخش نمایشگاهی من مجاز خواهم بود که فقط کارهای شخصی خودم را به صورت دائمی به نمایش بگذارم و یا به فروش برسانم. نمایش آثار مشترک من با بومی ها و دیگر هنرمندان نیز بلامانع است. اما باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. شرایط اختصاصی ما که از قبل وجود داشته است هماهنگی قبلی و پرداخت ورودیه می باشد که بازدید کنندگان ملزم هستند پرداخت نمایند.

در سال 1392 همانند سالهای قبل مجموعه ای از آثار شخصی و مشترک با بومی ها را برای نمایش و فروش در مرکز پردیس ارائه دادم. من با درآمد حاصل از فروش این آثار هزینه های جاری مرکز را تامین می کردم و مازاد آن برای کمک به ادامه تحصیل دختران مستعد که خودشان و یا مادرانشان با مرکز پردیس همکاری دارند هزینه می شد.  ما برای آنها وسایل تحصیل و لباس خریداری می کردیم.

آقای امیرنیا همچنین گفته بود که هنرمندان مالک این موزه ها می‌توانند برای بازدید از موزه گالری خود بلیت فروشی کرده تا هزینه‌های ابتدایی خود را تامین کنند. آنها همچنین می‌توانند دوره‌ها و کارگاههای آموزشی و همچنین نشست‌های تخصصی خود را نیز در این موزه گالری‌ها برپا کنند.

با توجه به این بند موزه من مجاز بود که برای هنرمندان محیطی و بومی ها کارگاه های آموزشی ترتیب دهد.  با توجه به شرایط جدید چهل پنجمین جشنواره هنر محیطی نیز در سال 1392 همانند سال 1391 به صورت غیر متمرکز برگزار شد.

چهل و پنجمین جشنواره هنرهای محیطی در جزیره هرمز

دو اطاق از اطاق های هنرمند سرا حریم شخصی تلقی می شد و آثار موزه ای در آنجا وجود ندارند.  استادان و هنرمندانی که میهمان موزه بودند در خانه من ساکن می شدند.

 

پس از اینکه مجوز موزه صادر شد، برای سر در ورودی بنا طرحی کشیدم و از استاد عباس هرمزی خواستم که آن را بسازد.

 

دانشجویان معماری دانشگاه بین المللی آزاد اسلامی قشم در حال اجرای سردر ورودی موزه

در سال 1392 در دانشگاه بین المللی آزاد اسلامی قشم تدریس می کردم. دانشجویان معماری دانشجوی من بودند. آنها برای تزئینات سردر ورودی به من کمک کردند.

دانشجویان معماری دانشگاه بین المللی آزاد اسلامی قشم در حال اجرای سردر ورودی موزه

 

ورودی موزه در سال 1392

 

نقش ماهی و مار در سردر ورودی موزه، سال 1392

 

سردر ورودی موزه در سال 1392

سابقه خانه

سال 1387 بود که تصمیم گرفتم برای اسکان شخصی و هنرمندان خانه ای در جزیره هرمز خریداری کنم. از اولین سال حضورم در جزیره  و قبل از خرید خانه به هنرمندان بندر عباس پیشنهاد داده بودم که آنها یک خانه را برای چنین هدفی خریداری نمایند. به هر دلیل آنها به این پیشنهاد توجه نکردند.

سردر ورودی خانه زمانیکه در نوروز سال 1388 خریداری شد

 پس از مدتی بررسی در تعطیلات نوروز 1388 خانه آقای گلزاری به مبلغ پنج ملیون و هشتصد هزار تومان خریدم.

احمد نادعلیان: دلیل خرید خانه در جزیره هرمز

سردر ورودی هنرمند سرا در سال 1388

همزمان با بیست و پنجمین جشنواره محیطی در بهمن ماه 1388 هنرمندان شرکت کننده حال مرکزی خانه، اتاق شرقی، بخشی از حیاط و سر در ورودی را رنگ آمیزی کردند. برای رنگین شده خانه اغلب از خاکهای رنگی جزیره هرمز استفاده شد.

رنگین شدن خانه دکتر نادعلیان در هرمز با خاک های رنگی

سردر ورودی هنرمند سرا در سال 1390

در سال 1390 رویدادهای هنر محیطی متعددی در جزیره هرمز برگزار شد. هنرمندان و مهمانان بین المللی و ایرانی بسیاری به هنرمند سرای هرمز (به زبان هنرمندان امروز آرتیست این رزیدنسی) آمدند.

رویدادهای هنر محیطی سال 1390 در جزیره هرمز

هنرمندان شرکت کننده در جشنواره در مقابل ورودی هنرمند سرا در سال 1390

موزه دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز

ادامه دارد

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *