خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

خانه دکتر نادعلیان در کوچه اصلی و مرکز بافت تاریخی لافت واقع شده است. حتی زمانیکه درب خانه بسته است بواسطه پنجره کوچک و هفت روزنه این امکان وجود دارد که با دیدن، شنیدن، لمس کردن و بوئیدن هنر در پس دیوار لمس شود.

برای شکل گیری این خانه علاوه بر همسرم اتل منشادی، خانم ها شهرزاد داوور، مریم احمدی راد، فاطمه بلوردی،  ریحانه کاردانی، میلا کریم زادگان، الهه طاهری، خواهران عبیری (بتول، نرجس، فاطمه)، آقایان مسلم سعید و سعید بینظیر به صورت داوطلبانه و صمیمانه مشارکت داشتند. 

خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
نمای بادگیرهای لافت از پشت بام خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت. 
نمای بادگیرهای لافت از پشت بام خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.

 بهترین یادگیرهای لافت در اطراف این خانه دیده می شوند. 

خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
اتل منشادی در ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
اتل منشادی در ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

در سمت راست درب وردی فرو رفتگی وجود دارد که سایه انتزاعی است و علافمندان می توانند در داخل آن بروند و عکس بگیرند. 

ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

 

سر در و مشبک ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
سر در و مشبک ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

سر در و مشبک ورودی خانه در نوروز 1400 افتتاح شد.

دیدن تصاویر و شنیدن فایل صوتی مفهوم دیوار به روایت اخمد نادعلیان، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
دیدن تصاویر و شنیدن فایل صوتی مفهوم دیوار به روایت اخمد نادعلیان، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

اگر روز ها و شبها هر رهگذری از اصلی ترین کوچه بندر تاریخی لافت عبور کند روزنه‌ ای پر نور می بیند. روزنه ای که بینتده را به درون دعوت می کند , اگر از روزنه به داخل نگاه کند، لافت را از نگاه یک‌ نقاش می بیند. نقاشی که آثار هنرمندان جزایر را انتخاب کرده و به سلیقه خودش چیدمان آنها را ارائه می دهد. دنیای درون که دنیای بیرون را نشان می دهد. مهم نیست که آیا حالا حالا ها شرایطی فراهم شود که این دنیای درون از نزدیک دیده شود و فهمیده شود. . 

دیدن تصاویر و شنیدن فایل صوتی مفهوم دیوار به روایت اخمد نادعلیان، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
دیدن تصاویر و شنیدن فایل صوتی مفهوم دیوار به روایت اخمد نادعلیان، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

با اسکن کردن یک کد کیو آر فایل صوتی شنیده می شود که نادعلیان در ارتباط با مفهوم دیوار صحبت می کند.  

شنیدن فایل صوتی مفهوم دیوار به روایت اخمد نادعلیان، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
شنیدن فایل صوتی مفهوم دیوار به روایت اخمد نادعلیان، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

برای گوش کردن صدای این دیوار لینک زیر را ببینید

دیوار مفهومی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت در جزیره قشم

دختری از لاقت نقاشی های داخل را از پنجره کوچک تماشا می کند، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت
دختری از لاقت نقاشی های داخل را از پنجره کوچک تماشا می کند، ورودی خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت

در بندر لافت با چالش های جدیدی روبرو شدم. به دلیل اعتقادات دینی نقاشی موجود زنده خصوصا انسان کراهت دارد. اگرچه نقاشی های من بسیار ساده و نمادین هستند، با این وجود به دنبال زبان دیگری رفتم. من هیچوقت به صورت جدی نقاش منظره و معماری نبوده ام. اما سعی کردم نقاشی هایی بکشم که برای جامعه محلی قابل درک باشد و محیط خودشان را نشان دهد. نقاشی می تواند یک عامل گفتکو با جامعه محلی باشد.

 نقاشی های داخل خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت. از پنجره کوچک بیرون خانه دیده می شود
نقاشی های داخل خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت. از پنجره کوچک بیرون خانه دیده می شود
 نقاشی بادگیر داخل خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت. از یک روزنه کوچک بیرون خانه دیده می شود
نقاشی بادگیر داخل خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت. از یک روزنه کوچک بیرون خانه دیده می شود

در یکی از روزنه ها این بادگیر دیده می شود.

 از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که حجم لمس شود و در ذهن دیده شود. ، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.
از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که حجم لمس شود و در ذهن دیده شود. ، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.

از روزنه ای دیگر بدون اینکه حجمی را ببینید می توانید آن را لمس کنید. با لمس کردن حجم را ذهن دیده می شود. 

 از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که حجم لمس شود و در ذهن دیده شود. ، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.
از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که حجم لمس شود و در ذهن دیده شود. ، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.

در یکی از روزنه ها این امکان وجود دارد که با دست حجمی را لمس کند.

 از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که با حس بویایی رایحه ها را درک کرد، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.
از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که با حس بویایی رایحه ها را درک کرد، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.

در روزنه ای دیگر بواسطه بوییدن مفاهیم منتقل می شوند.

 از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که با حس بویایی رایحه ها را درک کرد، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.
از یک روزنه کوچک این امکان وجود دارد که با حس بویایی رایحه ها را درک کرد، خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.
خانم هنرمند هرمزگانی در خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.
خانم هنرمند هرمزگانی در خانه دکتر نادعلیان در بندر تاریخی لافت.

پیشینه خانه دکتر نادعلیان در لافت

در سال 1395 به پیشنهاد زینت دریایی یک خانه تاریخی در مرکز بافت تاریخی لافت  خریداری کردیم. این خانه در روز دهم اردیبهشت (روز خلیج فارس) خریداری شد.  زمانیکه خانه را خریدیم اتاق ها پر از وسایل زندگی کهنه بود که تخلیه نشده بود.  با کمک افراد فامیل زینت وسایل تخلیه شدند و خانه تمیز شد.

از زمان خرید خانه در لافت چالشی پیش آمد. در حافظه تاریخی مردم آنجا ثبت شده است. روزی داستان آن نوشته خواهد شد.  پس از گذشت زمان زینت دریایی خانه را پس داد و من شریک ورثه مالک اصلی خانه شدم.  مهم این است که ما در هر شرایطی کار می کنیم. توقف هنر برای من یعنی توقف زندگی‌ کار ما ممکن کردن غیر ممکن هاست. هر وقت به قشم می رفتم اغلب روزهای شنبه و یکشنبه به این خانه می آمدم و در آن برای شاگردانم رنگ درست می کردم و گاهی کارهای هنری انجام می دادم.

از همان سال اول یکی از اتاق های ضلع غربی خانه را به نگارخانه تبدیل کردم و به صورت محدود گردشگرانی مه دوستان من معرفی می کردند بازدید می کردند و آثار زنان روستاهای قشم را خریداری می کردند.

هر وقت به این خانه می آمدم آقا سید پوازی برزگ را می دیدم. در روبروی خانه ما در لافت مغازه داشت.  دفتر حساب و کتابش را خیلی دوست داشتم.   حساب ها و بدهی ها را می نویسد و زمانیکه هزینه ها پرداخت شد خط می خورند.  سال قبل از دنیا رفتند. به من قول داده بود که دفترش را به یادگار به من بدهد. سال قبل از دنیا رفتند. پس از مرگ او از نوه اش دفتر امانتی را گرفتم. حساب ها پرداخت شده بود. حالا در مجموعه ما این دفتر در کنار سایر اسناد نگهداری می شود.

تا سال 1398 نمی توانستم خانه را مرمت کنم. چون قسمتی که متعلق به ما می شد تعیین نشده بود. با محبت و پادرمیانی سید حامد و شیخ نادر خانه تقسیم شد. و ما اجازه پیدا کردیم در قسمت شرقی که حالا متعلق به من شده است مرمت را شروع کنم. می خواهم نتیجه مطالعاتم در زمینه معماری داخلی و نماهای لافت را به کار بگیرم و خانه را مرمت کنم. کل خانه را به یک اثر هنری تبدیل می کنم.

سهم ما از دنیا همیشه خانه های خیلی ارزان و ویرانه است. ویرانه هایی که باید آباد کنم. همیشه گفته ام “دو کار را در دنیا از همه بهتر بلدم. پرتاب کردن ماهی در آب و آباد کردن یک ویرانه که می تواند به مرکز فرهنگی تبدیل شود”.   تاکنون فقط دو اتاق کوچک کنار در ورودی مرمت شده است و از روزنه ای دیده می شود.  بقیه قسمت ها در حال مرمت است.

برای شکل گیری این مجموعه در مراحل آغازین کار دوستان زیادی آمدند و کمک کردند. دوسنان بیشتری قرار بود به ما بپیوندند. اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و برای سلامتی همه نتوانستیم میزبان آنها باشیم و به ما کمک کنند. بیشتر کارها را من و همسرم‌ انجام‌ دادیم، بنایی ، لوله کشی، برق کاری و … همیشه باید کار کرد و امیدوار بود.

در روزهایی که در خانه کار می کردیم احمد عبدالحمید سفاری که از همسایه های ما در لافت هستند برای بازدید می آمدند. او ما را تشویق می کند. از دیدن نقاشی ها خیلی خوشحال شد. او می گفت به خانه من بیایید بادگیر قشنگی دارد.

طبیعت لافت

غروب ها در ساحل لافت قدم می زنم  بادگیر ها ، غروب بندر لافت و لنج های آن برای عکاسی، طراحی و نقاشی فوق العاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *