تجربه راه اندازی نگارخانه هنری در برکه خلف قشم

روز 11 بهمن 1396 همزمان با ماه گرفتگی کار آماده سازی نگارخانه پردیس در روستای برکه خلف به پایان رسید و افتتاح شد.

برکه خلف که در شرق جزیره قشم واقع شده است. هدف من این بود نگارخانه ای در شرق جزیره راه اندازی شود. در اینگونه نگارخانه های زنجیره ای در روستاهای مختلف مالکیت مکان متعلق به بومی ها بود و مدیریت فروش آثار را نیز خودشان به عهده داشتند.  آموزش، راهبردهای کلی و تبلیغات را مرکز هنر پردیس تعیین می کرد.

همانطور که اسم برکه خلف پیداست به داشتن برکه که به صورت آبگیر و آب انبار معروف است. سالمندان روستا می گویند که خلف غریبه ای بوده است که برکه ای احداث کرده و نه تنها در میان آنها پذیرفته شده بلکه روستا به اسم اوست.  در زمانه ای که دنیا پر از آدم های نا خلف است امیدوارم که فرد شایسته ای باشیم و کارهای خوب انجام دهیم.

 

مجیط متروکه ای در برکه خلف که یه یک نگارخانه تبدیل شد، 1396

محیط نگارخانه ابتدا یک زیر گذر بنای متروکه بود. با کمک دختران و زنان برکه خلف مرمت شد. شخصا در فرایند کار در آماده سازی این مجموعه مشارکت داشتم و کار می کردم.

مشارکت یکی از دختران برکه خلف برای آماده سازی یک نگارخانه در برکه خلف

همسر من اتل منشادی نگارخانه هنری پردیس در برکه خلف قشم

اغلب دختران و زنان در روستاهای قشم از حضور در مقابل دوربین که منجر به نشر در فضای مجازی باشد شرم دارند. من هم برای آنها احترام قائل هستم و قصد تغییر آن را ندارم. همسر من حضور داشت. بیشتر از همسرم عکاسی کردم.

همسر من اتل منشادی نگارخانه هنری پردیس در برکه خلف قشم

برای چند سال هنر زنان روستاهای جزایر قشم در این نگارخانه به فروش می رسید. در این روز بر روی بوم چهره ها را می کشیدم و دختران و زنان نقش های مرسوم در گلابتون دوزی و حنا را طراحی و با همفکری من رنگ آمیزی می کردند.

مگنت نقاشی روی چوب تولید شده در کارگاه نگارخانه هنری پردیس در برکه خلف قشم

از دیگر کارها نقاشی در ابعاد کوچک است که بر روی چوب انجام می شوند و به صورت مگنت ارائه می شوند. در مگنت های روستای برکه خلف نقش ستاره زیاد به کار می رود.  معروف ترین مکان روستا ، اثر طبیعت ساز “استاله کفته” و یا “دره ستاره ها” است.

حضور گردشگران در نگارخانه هنری پردیس در برکه خلف قشم

زمانیکه فعال بود گردشگران را به آنجا می بردم. بعدها در سال 1399 به دلیل توسعه بنا این مجموعه تخریب شد و از بین رفت.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *