مخدوش کردن و پاک کردن دیوار نوشته های مسیر موزه نادعلیان در هرمز

بسیاری از دیوار نوشته هایی که مسیر موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز را نشان می دادند با رنگ پاک شده اند. بسیاری از بازدید کننده هایی که به موزه می آیند از من یا همکاران سئوال می کنند که چرا در سطح جزیره هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد موزه وجود ندارد؟  آنها نمی دانند که نه تنها هیچ حمایتی از طرف میراث فرهنگی، شهرداری و … نمی شود. بلکه گاهی با تحریک افرادی که به دلایلی مخالف من هستند، افرادی نوشته های علامت های مسیر دسترسی به موزه را مخدوش و یا پاک می کنند. در یک مورد فحاشی نیز شده بود.

در نوشته های پیشین اشاره شد که به دلایل متعددی در کوچه های جزیره هرمز نقاشی های دیواری و دیوارنوشته های بسیاری بوجود آمدند. آنها در مسیر و اطراف موزه دو کارکرد داشتند: اول انتقال پیام فرهنگی و دوم اینکه به گردشگران کمک می کرد که موقعیت موزه را پیدا کنند.

شروع نقاشی های دیواری در کوچه های هرمز

دیوار نویسی و دیوارنگاری های عامیانه جزیره هرمز

 

تخریب نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر موزه دکتر نادعلیان به تیاب میناب توسط عوامل مخالف نادعلیان

چند سال پس از دیوار نوشته هایی که در سال 1395 نوشته بودند ، فرد یا افراد ناشناشی نوشته ها را پاک کرده بودند. آنها فحش های رکیک نوشته بودند. در آن زمان من و خانواده ام در جزیره بودیم. ما نسبت به آن بی تفاوت عبور کردیم. یکی از بزرگان محله (محشا) با پسرم بهزاد صحبت کرده بود که و خواهش کرده بود که آن را درست کنند. هدف ما همین بود که این موضوع برای عوامل و مردم شهر به گونه ای معنا کنند که بی ادبی نصیب همه خواهد شد. قضاوت یک گردشگر چه خواهد بود؟ چگونه این نوشته را تفسیر خواهد کرد؟  برای من و همکاران هم سخت است که همواره پاسخ بدهیم که چرا علامت های راهنما وجود ندارد؟ بسیار آسان است که آنها را به این نوشته ارجاع بدهیم. باید این نکته را یادآوری کنم که من و خانواده ام قدردان محبت اکثریت جامعه هرمز هستیم. در این خصوص و دیدگاه های مردم، بزرگان هرمز در یک مستند بنام “احمد نادعلیان به روایت مردم جزیره هرمز” جمع آوری شده است. اغلب این مستند را به دوستانم نشان می دهم. در این مستند در کنار مخالفت های شدید بعضی از راننده ها دیدگاه موافق و حمایت مردم ثبت شده است.

دیوار نوشته ها و نقاشی های دیواری مرتبط با موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز

 

نقاشی دیواری با خاک سرخ جزیره هرمز در مسیر موزه دکتر نادعلیان به تیاب میناب .  1395

 

نقاشی دیواری با خاک سرخ جزیره هرمز در مسیر موزه دکتر نادعلیان به تیاب میناب .  1395

 

 

ترمیم نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر موزه دکتر نادعلیان به تیاب میناب توسط پسرم بهزاد نادعلیان

 

خط خطی کردن خط نوشته آقای مسلم ابراهیمی در نزدیکی موزه دکتر نادعلیان. رنگ خط نوشته با گلک هست. رنگ اسپری پس از یک سال در اثر نور آفتاب رنگ باخت و پاک شد.

نقاشی دیواری با خاک سرخ جزیره هرمز در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان توسط مریم احمدی راد.  1396

 

نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر بازار قدیم به موزه دکتر نادعلیان، بازدید از موزه دکتر نادعلیان از نان شب هم واجب تر است.

 

نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان، بازدید از موزه دکتر نادعلیان از نان شب هم واجب تر است.

این نوشته در مسیر دیگری نوشته شده بود. خود من هم تعجب کردم. بسیار بحث برانگیز است. آیا هنر و فرهنگ زیربنا هست؟ آیا اولویت های دیگری وجود دارد؟ از دید آنها نان شب در هرمز معلول و نتیجه فعالیت هنری بوده است. حالا گردشگری می تواند بدون هنرمندان جشنواره هنر محیط و فرش خاکی نسل اول به مسیر خود ادامه دهد.

 

خط نوشته دیواری در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان که نوشته بود: “بازدید از موزه دکتر نادعلیان از نان شب هم واجب تر است. ” پاک شده بود.

 

نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان، آیا بازدید از موزه دکتر نادعلیان نان شب می شود.؟

نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان که نوشته بود “آیا بازدید از موزه دکتر نادعلیان نان شب می شود.؟” دو باره پاک شد.

به بهانه پاک شدن دیوارنوشته ها مجموعه از نقاشی ها بر روی بوم شکل گرفتند. بزودی به عنوان مجموعه ای به نمایش در می آیند و به فروش می رسند.

نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر بازار قدیم به طرف موزه دکتر نادعلیان

 

نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر بازار قدیم به طرف موزه دکتر نادعلیان: علاوه بر نوشته نشان دادن مسیر موزه دکتر نادعلیان نوشته بود : هرمز هزار کنچیل (کوچه) دارد. چند کنچیل را می شناسید؟

 

پاک شدن نقاشی و خط نوشته دیواری در مسیر بازار قدیم به طرف موزه دکتر نادعلیان: علاوه بر نوشته نشان دادن مسیر موزه دکتر نادعلیان نوشته بود : هرمز هزار کنچیل (کوچه) دارد. چند کنچیل را می شناسید؟

در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان فرد ناشناسی به احتمال زیاد از بومی ها نوشته بودند: موزه دکتر نادعلیان و جهت آن را مشخص کرده بودند. اما جالب بود فرد دیگری چند روز بعد آن را پاک کرده بود.

در سال جاری در مسیر تکیه مولا به موزه دکتر نادعلیان فرد ناشناسی به احتمال زیاد از بومی ها نوشته بودند: موزه دکتر نادلیان و جهت آن را مشخص کرده بودند. اما جالب بود فرد دیگری چند روز بعد آن را پاک کرده بود.  همه دوستان من می دانند من نادعلیان هستم و نه نادلیان. گمان من و همکاران من این است که یا یک نفر در اطراف موزه کسب کاری دارد و برای دسترسی راحت آن را نوشته بود. چون خیلی از همسایه برای دادن آدرس می گویند چند قدمی موزه. گمان دیگر این است که در این مسیر افردای کنار درب خانه می نشینند. احتمالا یکی از آنها این را نوشته است که زیاد نخواهد توضیح بدهد و راهنمایی کند.

کودکان هرمزی در حال نشان دادن موزه نادعلیان

یک بار در همین مسیر راه می رفتم. چند کودک بازی می کردند. آنها چون من را با کوله دیدند از من پرسیدند که موزه دکتر نادعلیان می روید؟ گفتم بله. جلو جلو راه رفتند و من را به موزه رساندند. در داخل موزه از آنها پرسیدم دکتر نادعلیان را می شناسید؟ گفتند بله. آقای هرمزی را نشان دادند و گفتند این دکتر نادعلیان است. اصلا ما نفهمیدم چرا نوشتند؟ چرا پاک کردند؟ فقط به این نتیجه رسیدم دکتر نادعلیان بومی شده است.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *