احمد نادعلیان: اقتصادِ هنر و آئین به نفع جامعه محلی جزیره هرمز

از ابتدای حضور در جزیره هرمز اعتقاد داشتم که تاکید و توجه به فرهنگ و هنر آئینی و گذشته جزیره می تواند آنها را زنده نگاه دارد. با رشد علم و علوم عقلی ، آئین ها بی معنی و فراموش می شوند. افراد جامعه به جای بابا زار به روان درمانگر و داروهای روانپزشکان پناه می برند. پیوند هنر و آئین ها می تواند برای آئین های در حال فراموشی بستر جدیدی را فراهم نماید. مفاهیم معنوی مستتر در آنها به صورت انتزاعی زنده می ماند و جامعه محلی تشویق می شود که آنها را حفظ کند و از نظر اقتصادی از آنها سود ببرد. 

اجرای مشترک الین کرینسلی هنرمند امریکایی و هنرمندان نمایش جزیره هرمز در کنار محل هو چوکان شرق جزیره هرمز

در همه جوامع با رشد عقلانی جوامع آئین ها محکوم به فراموشی هستند. تنها راه بهره بردن از آنها این است که به عنوان کالای فرهنگی به گردشگر ارائه شوند. کالا به دو صورت می تواند ارائه شود. بازآفرینی آئین به همان صورتی که بوده است. در این صورت ما نگاهی موزه ای به آئین داریم. نوع دوم اقتباس آزاد هنرمندان معاصر است.

  • از دوستان خواهش می کنم این نظریات را کپی نکنند. در بسیاری از موارد شاهد بوده ام که نوشته ها من را می خوانند و در روز روشن به من درس می دهند. 

شاید در زمانی که در ساحل سنگر محدلی جوانان را کاملا با خاک سرخ رنگ می کردم و در کلیسای قلعه پرتغالی ها سر و صدا می کردیم آن رویداد ها از نگاه جامعه محلی هرمز بی معنی بودند. اما اجرای این آثار و انتشار آن در سایتم بعد ها خیلی از هنرمندان را به جزیره کشانید. امروزه بسیاری از فیلم های مستند و سینمایی جزیره هرمز یک سکانس انسان سرخگون و خاک سرخ مالیده شده دارد. سرخ بودن بدن یک عمل تکراری شده است. اما هنوز کشش دارد. حالا حالا ها می تواند به اقتصاد جزیره کمک کند.  

تولد نقاشی با خاک سرخ جزیره هرمز بر روی چهره ها و اندام – 12 دیماه 1385

احمد نادعلیان هنر بدن و اجرا با خاک سرخ در ساحل کوه صلاح الدین جزیره هرمز

هنرمندان از دنیای پیرامون ، جامعه و آئین ها الهام می گیرند. زمانیکه این عمل انجام می شود و رسانه ای می شود مفهوم آن تغییر می کند. 

احمد نادعلیان هنر بدن و اجرا با خاک سرخ جزیره هرمز در فروشگاه مرکزی شهر جزیره هرمز

دیده شدن یک کارگر معدن در شهر عادی بود. اما سرخ بودن فردی که کارش این نیست و هنرمند است سئوال ایجاد می کند. بازتاب آن تاثیر می گذارد. 

البته ما در زمانه ای زندگی می کنیم که حالا به تعداد هنرمندانی که در جزیره کار کرده اند و حتی گردشگران مسلح به گوشی هوشمند این امر را به یک انفجار تبدیل کرده اند. اما در حوزه هنر نمونه نخستین ملاک قرار می گیرد و در کنار آن نمونه هایی که آن عمل را خلاقانه توسعه دادند و تکامل بخشیدند مهم هستند. آنها هنرمندانی بودند و هستند  که در جزیره کار کردند. صنعت گردشگری جزیره از همه آنها سود می برد. حتی این یادداشت انگیزه سفر ایجاد می کند. 

احمد نادعلیان هنر بدن و اجرا با خاک سرخ در ساحل محیط زیست جزیره هرمز

آشنایی یک هنرمند امریکایی با این نوع اجرا موجب شده که سه بار به جزیره بیاید. خانم الین در دو سفر آخر هر بار یک ماه در جزیره هرمز زندگی کرد.

اجرای مشترک الین کرینسلی هنرمند امریکایی و هنرمندان نمایش جزیره هرمز در کنار محل هو چوکان شرق جزیره هرمز

 

الین کرینسلی هنرمند امریکایی ، و همسر هلندی او اری در خانه ابوذر دانه چین

 

الین کرینسلی هنرمند امریکایی با استفاده از لوگو یا نشانه موزه دکتر نادعلیان یک شلوار بندری سفارش داد، خانم فاطمه ابافت مدیریت کار انجام آن را به عهده گرفتند، جزیره هرمز ، سال 1393

 

اتل منشادی (همسر احمد نادعلیان) و الین کرینسلی هنرمند امریکایی پس از اجرای مشترک با هنرمندان نمایش جزیره هرمز در کنار محل هو چوکان شرق جزیره هرمز ، سال 1393

 

محمد سلامتی در اجرای مشترک الین کرینسلی هنرمند امریکایی و هنرمندان نمایش جزیره هرمز در کنار محل هو چوکان شرق جزیره هرمز، سال 1393

 

محمد سلامتی در اجرای مشترک الین کرینسلی هنرمند امریکایی و هنرمندان نمایش جزیره هرمز در کنار محل هو چوکان شرق جزیره هرمز، سال 1393

آشنایی یک هنرمند امریکایی با این نوع اجرا موجب شده که سه بار به جزیره بیاید. خانم الین در دو سفر آخر هر بار یک ماه در جزیره هرمز زندگی کرد.

پیراهن الین کرینسلی هنرمند امریکایی در اجرای مشترک با هنرمندان نمایش جزیره هرمز در کنار محل هو چوکان شرق جزیره هرمز، سال 1393

 

الین کرینسلی هنرمند امریکایی ، خالو عباس و کارکنان موزه دکتر نادعلیان در دره نمک طلایی

 

الین کرینسلی هنرمند امریکایی ، در خانه ابوذر دانه چین ساکن بود،

چند سال قبل الین کرینسلی در نیویورک از دنیا رفت. وصیت کرده بود که همه اموالش به خیریه بخشیده شود. و در کنار هرمز، کشور مکزیک را خیلی دوست داشت. همچنین طبق وصیت او را در مکزیک به خاک بسپرند. روحش شاد.

مرکز هنر پردیس به عنوان یک هنرمند سرا (آرتیست این رزیدنسی) ثابت کرد که حتی افراد خاصی که توانایی مالی بالا دارند می توانند جذب جزیره شوند و در تعامل با مردم جزیره کار کنند و سود رسان باشند. هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه اقتصادی حضورشان سودمند بود.

زمانیکه اولین ایمیل را دریافت کردم و قول همکاری دادم یکی از دوستانم به من گفت تو دیوانه (گنوغ) هستی. چون نوشته بود من استاد رقص هستم و می خواهم به جزیره بیایم و برقصم. البته حرکات آئینی نیز در انگلیسی رقص ترجمه می شود. منظور او ریچوال دانس بود. ترجمه بد اعمال آئینی به رقص می توانست دردسر ساز باشد. اما او کاملا از همکاری با هنرمندان بومی راضی بود. 

همیشه تکرار می شود موزه سود دارد و دکتر به دنبال منافع مادی است  … اگر لازم باشد تمام اسناد موزه را به صورت آنلاین منتشر می نمایم

احمد نادعلیان – چیدمان ویدیویی و صدا : با عنوان یک زن و سه مرد از جزیره هرمز

از همان ابتدا همیشه حساب و کتاب موزه را افراد بومی انجام داده اند و همه اسناد نگهداری می شود.  در تمام مدت برای سفارش غذا، جابجایی، سفارش هنر بومی برگزاری همراهی راهنما دو هزار دلار هزینه شد. این هزینه معادل شصت میلیون تومان در سال 1400 است.  چه میزان هزینه از کجا بابت چه خدماماتی گرفته شده و هزینه آن به جیب چه کسی رفته است. مخارج دریافتی و پرداختی از خانم الین به زبان انگلیسی و فارسی موجود است. آدم بی تجربه ای نیستم. 

خرج کردها به زبان انگلیسی برای خانم الین کرینسلی هنرمند امریکایی تنظیم شده بود.
بابت همه پرداخت ها مربوط به خانم الین کرینسلی هنرمند امریکایی سند تنظیم شد و رسید گرفته شد. هزینه آشپزی فقط انجام آشپزی را شامل می شده است. همه مواد مصرفی جداگانه خریداری می شده است و از آشپزخانه موزه استفاده می شده است.
من علاوه بر راننده برای امنیت میهمان یک راهنمای بومی را با ایشان همراه می کردم. حتی اگر زبان انگلیسی نمیدانستند. هدف این بود که دچار چالش بشوند و انگلیسی یاد بگیرند. بابت همه پرداخت ها مربوط به خانم الین کرینسلی هنرمند امریکایی سند تنظیم شد و رسید گرفته شد.
به هر راننده ای مسافر معرفی می کردیم سی درصد هزینه بالاتر اعلام می شد و در صد آن برای آموزش کودکان پرداخت می شد. بابت همه پرداخت ها مربوط به خانم الین کرینسلی هنرمند امریکایی سند تنظیم شد و رسید گرفته شد. در بسیاری از موارد کمک های نقدی بالایی بود که صد در صد پرداخت شد. به آرشیو موزه مراجعه شود.

آقایان نامحترم زیادی هستند و فراموش کرده اند که چقدر از این جریان سود بردند. عجیب است که بعضی افراد حافظه تاریخی ندارند. زمانی بود که برای من ایمیل عاشقانه ارسال می کردند.  مغزشان به شکمشان متصل است.  افرادی را می شناسم که روی بزرگترین گنبد نمکی ایران زندگی می کنند، ولی نمک را نمی شناسند. شاید تا کنون لازم نبوده است که بگویم داستان چه بود؟ هیچوقت هم کل آن را نمی توانم بگویم. اما تا این حد کافی است اشاره شود که رفتار غیر حرفه ای افرادی موجب شد که عذر ایشان را بخواهم و رسما درخواست کردم که دیگر در موزه کار نکنند. دلیل داشت. نبود ایشان در موزه آینه رفتار خودشان بوده است. توصیه می کنم برای همیشه ادب را رعایت کنند.

 

اقتصاد ، زیبایی شناسیِ محیط زیست و فرهنگ و چگونه می توان از آن در دنیای امروز بهر برد، مباحث مهمی است که لازم است بیشتر در مورد آن بنویسیم. 

ادامه دارد

بازدیدها: 0

یک نطر در “احمد نادعلیان: اقتصادِ هنر و آئین به نفع جامعه محلی جزیره هرمز

  1. اشتراک ها: رویدادگردانی احمد ناعلیان برای هنر اجرا و صدا در قلعه پرتغالی های جزیره هرمز، بهمن ماه 1385 - Dr. Nadalian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *