مرکز هنر پردیس پلور

پردیس یک مرکز هنری بین المللی است که در زمینه های مختلفی فعالیت دارد. چندین بنا در  پلور (شمال ایران)، تهران و جزایر قشم و هرمز (جنوب ایران در تنگه هرمز) با هم مرتبط هستند و در زمینه آموزش و نمایش هنر در طبیعت و جامعه فعال هستند. ساختمان های پردیس همچنین به عنوان هنرمند سرا میزبان هنرمندان بین المللی می باشند.

روستای پلور در پائیز و زمستان سرد است و در فصل بهار و تابستان هوای خنکی دارد.  زمان مناسب برای اجرای آثار هنری و  بازدید ماههای اردیبهشت تا شهریور  میباشد.

ساختمان مرکز هنر پردیس پلور و کوه دماوند
ساختمان مرکز هنر پردیس پلور و کوه دماوند

هدف پردیس

در سالهای بسیاری مرکز هنر پردیس سعی داشته هنرمندان را تشویق کند که هنرشان را در طبیعت اجرا و به نمایش بگذارند.  یکی از اهداف عمده این مرکز دوستی انسان با طبیعت است.  برای هنرمندان طبیعت هم کارگاه هنری است و هم جائی است که اول بار به نمایش در خواهد آمد.

آتار اجرا شده همه ساله در سایت های اینترنتی وابسته به این مرکز منتشر خواهند شد.

هنرمندسرای و نگارخانه پردیس پلور

هنرمندسرای و نگارخانه پردیس پلور یک باغ است که بیش از 500 متر مساحت دارد این باغ دارای یک بنای سه طبقه که چشمنداز خوبی به طبیعت اطراف دارد و یک خانه کوچک است که به هنگام برگزاری برنامه های آموزشی و کارگاه ها مورد استفاده میهمانان قرار میگیرد.  این بنا میزبان عموم علاقمندان  است که تمایل دارند زیر نظر احمد نادعلیان با زیبایی شناسی محیط زیست آشنا شوند.

پنجره ساختمان مرکز هنر پردیس پلور و کوه دماوند
پنجره ساختمان مرکز هنر پردیس پلور و کوه دماوند

چگونه ما از زیبایی محیط زیستمان لذت می بریم؟. در باغ مرکز هنر پردیس در ماه های بهار و تابستان همه انواع گل و گیاه رشد می کنند. شقایق، گل های زرد، قاصدک، بابونه، کاسنی، اسطوخودوس و … در طبیعت اطراف باغ نیز انواع گیاهان دارویی مثل آویشن، شاتره، پونه … وجود دارد. در باغ و اطراف آن انواع حشره ، پرندگان و موجودات زندگی می کنند.

موقعیت پردیس

بنای پردیس در مرکز روستای پلور احداث شده است.  این روستا نیز در کنار کوه دماوند، کوه اساطیری ایرانیان و بلند ترین قله ایران واقع شده است.  ارتفاع روستا از سطح دریا بیش از 2300 متر است.

آدرس کیلومتر 65 جاده هراز (تهران به آمل) روستای پلور- پائین تر از مخابرات پلور – اولین فرعی سمت چپ- باغ پردیس- جنب گلپرچشمه  موقعیت مکانی

هنرمندان جشنواره هنر در طبیعت سال 1382
هنرمندان جشنواره هنر در طبیعت سال 1382

جشنواره های محیطی برگزار شده در ایران

مرکز بین المللی پردیس تا کنون میزبان هنرمندان بسیاری از کشورهای آلمان، هلند، انگلستان، لبنان، استرالیا، سوئیس، ژاپن، یونان، بلژیک،  امریکا … بوده است.  بسیاری از هنرمندان ایرانی نیز ضمن حضور در طبیعت اطراف این مرکز آثار هنری خودشان را اجرا و به نمایش گذاشتند.

در بین سالهای 1379 تا 1382 میهمانان بسیاری از شهرها و روستاهای دیگر ایران و همچنین از هلند، لبنان، آلمان، امریکا، انگلستان، فرانسه به عنوان هنرمند و یا بازدید کننده به پلور آمدند.

طبیعت پلور

پلور یک منطقه  کوهستانی و ییلاقی است.  از آنجا که روستای پلور در بالای ارتفاع 2300 متر قرار دارد، هوای خنکی دارد.  در حدود فروردین ماه برفها آب میشوند و تدریجا گل های وحشی رویش می کنند.  در اردیبشت ماه همه جا گل های زرد همه جا دیده میشوند و درختان شکوفه می کنند.  در اواخر خرداد و اوایل تیر شقایق ها شکفته می شوند. به دلیل خنکی این منطقه در فصل تابستان هزاران نفر به این منطقه سفر میکنند

شقایق های طبیعت پلور
شقایق های طبیعت پلور

پلور جاذبه های بسیاری دارد. تابستان آن بهاری بهشتی است.  نردیکی به کوه دماوند، دره ها و  کوه های سرسبز در بهار و اوایل تابستان، شقایق های وحشی،  غار گل زرد،  چشمه ها و رودخانه ها ئی که منشاء رود هراز هستند و وجود عشایر و بومی ها از جمله جاذبه های آن میباشند.

مزکز هنر پردیس پلور

هنر رودخانه احمد نادعلیان

بازدیدها: 67

یک نطر در “مرکز هنر پردیس پلور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *