آموزش نقاشی با خاک به زنان جزیره هرمز

یکی از کارهای بنیادر من آموزش نقاشی با خاک به زنان جزیره هرمز بوده است. از سال 1387 با ابداع روشی نو به صورت داوطلبانه و رایگان به دختران و زنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آموزش دادم که با خاکها و شنهای رنگی پشت شیشه نقاشی کنند. آنها از طرحهایی که من در اختیارشان قرار می دهم استفاده می کنند. این روش از این جهت نو است که آنها بدون استفاده از قلم مو کارهایشان را با خاک و شن رنگ آمیزی می کنند.

نقاشی با خاک و شن های رنگی در جزیره هرمز

 

نقاشی با خاک و شن های رنگی در جزیره هرمز

در سالهای بعد دختران و زنان بسیاری که به شغل و کار نیاز داشتند نیز آموزش دیدند و از آن زمان کارگاههای خانگی بسیاری برای انجام این نوع نقاشیها راه اندازی شدند.  دوست داشتم این خاک که روی سفره مردم بوده، برای همیشه روی سفره آنان باقی بماند.

در سالهای اول که به زنان آموزش میدادم همه رنگهایی که برای کارهای نقاشی استفاده میکردیم از طبیعت جزیره بود. از صدف برای ظرف رنگ استفاده میکردیم . رنگ مشکی طراحی )تنها رازی که نحوه ساخت و تحول آن نزد من باقی ماند( با استفاده از کیسه ماهی مرکب ساخته شد.

خاک جزیره هرمز

شناخت درباره خاکهای رنگی و کانیهای هرمز، منجر به فهم عمیق من از اهمیت این جزیره منحصربه فرد شد. حاال برای نقاشی زنان به منظور حفظ محیط زیست از خاکها و کانی های نایاب جزیره هرمز استفاده نمی کنیم. برای مدت زیادی خاک رنگی سایر نقاط ایران و یا پودر رنگ را برای استفاده زنان به جزیره بردم و با ترکیب آنها با پودر سنگ رنگهای مورد نیاز زنان را آماده کردم و به صورت رایگان در اختیار آنها قراردادم.

زنان زیادی از طریق اینترنت یاد گرقته بودند که در شیشه های خاک های رنگی را به صورت لایه لایه نقاشی کنند. به این زنان نیز توصیه کردم و آموزش دادم که با پودر سنگ و پودر رنگی از نمونه های بدلی استفاده کنند. در مراحل اولیه ماده بدلی آماده را در اختیار آنها قرار می دادم.  دلیل این پیشنهاد این بود که خاک های رنگی جزیره برداشت نشوند.

در سالهای اول، مشکل اصلی ما پس از آموزش، بازاریابی آثار زنان و دختران بود. تا چند سال قبل آنها اغلب خجالت می کشیدند که در محیط عمومی کارهایشان را برای فروش ارائه دهند. اما حالا در محیطهای تاریخی و طبیعی بازار فروش دارند.

نقاشی شکسته شده زنان جزیره هرمز

من برای نهادینه شدن این کار بهای سختی پرداخت کردم. در زمانیکه کسی این کار را انجام نمیداد، شخصا برای فروش آثارشان در اسکله شهر بساط پهن کردم.  دو تا از دخترها من را همراهی کردند. اما با چند تا آدم مواجه شدیم که از روی حسادت یا نادانی کارها را شکستند، یکی از آنها نیز صورت من را با سیلی سرخ کرد. روز بعد دوباره در اسکله حضور پیدا کردم و کارهای شکسته را به دو برابر قیمت به فروش رساندم. این آثار شکسته، رنجها و زخمهای جامعه را روایت میکنند.

حالا به دلایل متعددی تولید و فروش نقاشی با پودرهای رنگی کم شده است. اما دستاورد آموزش اعتماد به نفس زنان ، مهارت بازیاریابی بوده است.  سهم زنان جزیره هرمز در بازار صنایع دستی بسیار بیشتر از سایر نقاط استان است.

فروش آثار زنان در موزه دکتر احمد نادعلیان 

بازدیدها: 4

یک نطر در “آموزش نقاشی با خاک به زنان جزیره هرمز

  1. اشتراک ها: احمد نادعلیان - چیدمان ویدیویی و صدا : با عنوان یک زن و سه مرد از جزیره هرمز - Dr. Nadalian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *