Ahmad Nadalian: A journeys to Qeshm Island with my family in 2004

After returning from England, I planned a journey to Hormozgan so that my family could share my previous experiences. We traveled to Bandar Abbas and Qeshm Island. During this trip, I personally didn’t many art work. I would rather help my son Behzad and his mother experience to see and preform art works in natural environment of Qeshm Island.

همسرم اتل منشادی و پسرم بهزاد در قطار به طرف بندرعباس

ما با قطار سفر کردیم.

در کنار همسرم اتل منشادی - بندرعباس
در کنار همسرم اتل منشادی – بندرعباس

از مشاهدات و تجربه های دوران دانشجویی برایشان تعریف می کردم.

در کنار همسرم اتل منشادی و مادرم در غار خربس قشم

در این سفر علاه بر همسرم اتل و پسرم بهزاد مادرم را به همراه برده بودیم.

پسرم بهزاد نادعلیان در کنار کودکان قشمی
پسرم بهزاد نادعلیان در غار خربس قشم

در مسیر زمانیکه با یک لنج چوبی از بندر شهید باهنر به قشم می رفتیم مرغان دریا لنج را همراهی می کردند. ما تکه ها نان را به طرف بالا پرتاب می کردیم و آنها در آسمان نان را می گرفتند.  این تصویر در ذهن پسرم مانده بود و زمانیکه در قشم بودم مرغان را بر روی ماسه های ساحل طراحی می کرد.

پسرم بهزاد نادعلیان در حال طراحی یک مرغ دریایی بر روی ماسه ها جزیره قشم

پسرم بهزاد نادعلیان در حال طراحی ماهی ها دریایی بر روی ماسه ها جزیره قشم

علاوه بر طراحی روی ماسه پسرم در آن سال ها با قلم و چکش طرح های خودش را کار می کرد. گاهی من خطوط آن را عمیق تر می کردم.

مرغ دریایی، حجاری پسرم بهزاد نادعلیان بر روی صخره های ساحلی، روبروی قلعه پرتقالی ها در جزیره قشم

ماهی، حجاری پسرم بهزاد نادعلیان بر روی صخره های ساحلی، روبروی قلعه پرتقالی ها در جزیره قشم

چیدمان و اجرای همسرم و بهزاد

چیدمان و اجرا، از کارهای مشترک همسرم و پسرم بهزاد

در آن سال ها ما در نمایشگاه های هنر جدید کارهای مشترک زیادی انجام می دادیم.  همسرم و پسرم برای بحث آب با خودشان یک لوله و شیر آب آورده بودند.

هنر اجرا، از کارهای همسرم

و چندین اجرا داشتند.

در سفر پس از بازگشت از اروپا زمانیکه به هرمزگان سفر کردم نه در بندر عباس و نه در قشم آن محیطی که میشناختم وجود نداشت. بازار سنتی ماهی فروشهای بندر عباس خراب و بازاری جدید در قشم ساخته شده بود.

یکی از صیادان بنام موسی جعفری را که در زمان دانشجویی به خانه اش رفت و آمد داشتم را شناسایی و به خانه اش رفیتم.  در خانه آنها همسرم با لباس های سنتی عکس گرفت.

بهزاد پسرم و همسرم اتل با چادر و برقع قشمی
همسرم اتل با چادر قشمی
پسرم بهزاد در کنار موسی جعفری صیاد قشمی سال 1383

یک روز ناهار با خانواده در خانه اش میهمان بودیم. قلیه ماهی درست کرده بودند. سفره ای پهن شد. همه چیز چیده شد.

موسی جعفری صیاد قشمی در حال ماهیگیری، سال 1365

ما خانواده را صدا زدیم گفتند برای اینکه شما راحت باشید رسم ما این است که شما را تنها بگذاریم. من و پسرم خوشحال بودیم. چون گاهی خوردن بدون خجالت کشیدن لذتش بیشتر است.

عکس موسی جعفری صیاد قشمی پس از اینکه از میان ما رفت، سال 1395

یک دهه بعد آخرین باری که برای دیدن موسی رفتم. به من گفتند که موسی برای همیشه رفته است.

پسرم بهزاد نادعلیان در بازار ماهی فروشان بندر عباس

بازار ماهی فروشان را همیشه دوست داشته ام. در سفر خانوادگی پسرم را به بازار بردم. از انواع ماهی ها عکاسی کردیم.